Jäta navigatsioon vahele

Teksti suurus

Kontrastsus

×

Noorsootöötajaid koolitatakse keset metsa kokandusvõistluse ja öise nõiajahiga

Aprillikuu jooksul kogusid Eurodesk Eesti ja Noorteagentuur noorte õpirändurite lugusid. Konkursile “Paberlennukiga Euroopasse” saadeti kirju, pilte ja videosid nii Erasmus+ noortevahetustest, noorsootöötajate õpirändest kui ka Euroopa Solidaarsuskorpuse vabatahtliku töö projektidest.

26-aastane Katrina Nurmoja Tartumaalt otsustas kirja panna oma Erasmus+ koolituskogemuse, mis viis ta Tšehhi loodusesse. Loe, kuidas koolitus võib olla midagi palju enamat kui loeng nelja seina vahel tahvlit ja arvutit jõllitades.

“Aastal 2019 osalesin Erasmus+ programmi noorsootöötajate õppekoolitusel Train The Trainers II Tšehhis, mille peamisteks teemadeks oli mitteformaalne õpe ja tegevusõpe. Otsustasin programmist osa võtta, sest õpin kogukonnahariduse ja huvitegevuse erialal ja näen, et tulevikus noori õpetades on mul vaja erinevaid alternatiive õppe- ja õpetamiskogemustele.

Selleks, et õpilased oleksid motiveeritud, on vaja igaühele luua positiivne õppekogemus õpihimu tekkimiseks. Samuti on oluline pakkuda noortele mitmekülgseid tegevusi/tingimusi, et toetada noore inimese positiivset arengut. Võtsin enda missiooniks saada uusi ideid ja kogemusi saamaks teada, kuidas seda kõike siis teha.

Erasmus + Train The Trainers II projekti pean üheks kõige õpetlikumaks, mitmekülgsemaks ja uuenduslikumaks õppekogemuseks, mis on minu silmi avardanud. Nädal aega kestnud programm andis nii palju inspiratsiooni. Laagri ajakavas oli päev jagatud ajaliselt kolmeks osaks ja igasse ossa oli joonistatud erinevad tegevused, mida sel ajal teeme. Ehk laagri päevakavas polnud kellajaliselt tegevused paika pandud ja nii ei tundnud laagri osalejad kunagi survet kuhugi kiirustada, tegevusi käsitleti ükshaaval ning nauditi protsessi.

Laagri tegevused olid väga loovad ja uuenduslikud ning mulle meeldis, et me saime pidevalt pärast tegevust ka arutleda. Kui tegevus nõudis palju närve, mõttetööd või koostööd, oli võimalik refleksiooni ringis pärast arutleda ning jagada oma mõtteid-tundeid.

Toon välja kaks tegevust Train The Trainers II projektist, mis olid kõige meeldejäävamad, ning mida tahaksin Teiega jagada:

Teise päeva õhtu oli väga õpetlik, üllatuslik ja mitmekülgne oma tegevuste poolest. Meile tehti etteaste nn. MasterChefi kurikuulsate kohtunike poolt, kus nad rääkisid, et nüüd algab kokandusvõistlus ning nad ootavad meilt kolmekäigulist õhtusööki: eelroog, pearoog, dessert. Meid jaotati loosiga meeskondadesse ja pidime koostama ette antud toiduainete nimekirjast omale menüü, kus võisime kasutada ainult teatud arvu toiduaineid.

Menüüd koostatud, viidi meid metsa, kus pidime metsalaane poest neid ostma hakkama. Selleks, et metsast toiduaineid kätte saada, anti ette meile kindlad juhised. Pidime üks liige korraga künkast üles jooksma ja tooma ühe tähe, mis oli meie toiduaine sõnas ehk pidime sõnad kokku korjama täht haaval. Alles siis kui kindla toiduaine sõna oli koos, võisime minna poodi, mille järel anti meile luba siseneda metsa, kuhu olid toiduained peidetud. Kõiki toiduaineid meie meeskond ei saanudki kätte, sest ka teised meeskonnad jooksid samade asjade järele. See tekitas grupis omakorda konflikte ja pahandati üksteisega, kui keegi natuke aeglasem oli.

Kui enam-vähem kõik toiduained olid metsast otsa saanud, kuulutati ostlemine lõppenuks. Meid viidi laagrialale, kus olid lõkked. Meie üllatuseks teatati, et nüüd valmistame tervele laagrile kolmekäigulise õhtusöögi ise, st. et MasterChefi võistlus saab ka päriselt teostatud. Kõik meeskonnad pidid söögi valmistama ühe ja sama lõkke peal ning selleks oli valmis pandud piiratud arv köögitarvikuid. Lõpuks said kõik meeskonnad kolmekäigulise õhtusöögi ka valmis. See polnud päris see, mida ootasime, aga siiani imestan, et suutsime terve laagri kõhud täis toita ja üldse täiesti teistes tingimustes nö. ellu jääda.

Tagasi vaadates selle ülesande lahendamisele näen, kui hästi oli ära jagatud üks tegevus kolmeks osaks, mis viis meid lõpuks tulemuseni. Järgmisel päeval oli selle ülesande kohta pikk refleksiooniring, kus kõik jagasid oma emotsioone ja kogemusi. See oli üks kõige rohkem meid kui meeskonda ülesehitav harjutus.

Mind inspireeris kõige rohkem tegevus eelviimase päeva õhtul ja tahaksin ka seda kogemust Teiega jagada. Selle tegevuse nimi oli „Haunted Forest“, kus kõik osalejad sisenesid kottpimedasse metsa ja said omale ühe teeküünla. Meile räägiti lugu, et metsas käib ringi kuri nõid, kes soovib meie küünalt ära kustutada ja selleks, et seda vältida, ei tohi me nõia lähedusse sattudes talle otsa vaadata ega liikuda.

Meie ülesanne oli enda küünalt kaitsta kustumise eest, nii et kuri nõid seda ära ei puhuks. Pidime metsarajal üksi liikudes ka üksteist aitama. Kui küünal kustus, võis selle põlema panna ainult mööduv kaaslane oma põleva küünlaga. Nõia tulek tekitas rajal kõigis adrenaliini, sest rajal oli pime ja nõid käis ringi pealambiga, mille ta tihti sisse-välja lülitas, et teda näha ei oleks ning see tundus nii reaalne nagu oleksin õudusfilmis, aga ma ei kartnud.

Enne kui võisime kummituslikust metsast väljuda, pidime kottpimedal metsarajal lahendama kolm ülesannet. Üks ülesanne oli voolida savist enda emotsioon, mis meid valdas pärast õppelaagrit. Teises punktis oli vaja kirjutada eraldi paberilipikutele kolm negatiivset emotsiooni, mida tundsid laagri jooksul ja pista need omale tasku. Kolmandaks ülesandeks oli kirjutada endale kiri, mida sa soovitaksid endale teinekord teisiti teha ja kolme kuu pärast saime selle kirja endale postkasti.

Kui ülesanded olid läbitud ja küünal siramas, võisime kummituslikust metsast väljuda. Pidime suunduma tagasi laagri peamaja juurde lõkke äärde, kus oli viimaseks ülesandeks visata lõkkesse kaks negatiivset emotsiooni ning kolmanda emotsiooniga pidime edaspidi tööd tegema. Pärast Haunted Forest’i mängu metsas, istusime kõik erinevad rahvused koos lõkke ääres ja laulsime iga riigi „lauluviise“. Põnev oli kuulata, kuidas keel kõveras lauldi Vihmaloitsu.

Neid mitmekülgseid kogemusi jään igavesti meenutama ja olen kindel, et see kogemus on tulevikus kasuks näiteks huvijuhi tööd tehes. Erasmus+ projektis osalemisest sain palju ideid tulevikuks – kuidas tavapärasest erinevaid ja põnevaid õppemeetodeid rakendada. Laagris arendasin süvitsi kriitilist mõtlemist ja meeskonnatöö oskusi ning sain palju inspiratsiooni noortega töötamiseks.”