Jäta navigatsioon vahele

Teksti suurus

Kontrastsus

×

Noortevahetus Rumeenias: “Healthy Environment, Less Pollution”

09.11.2018 – 20.11.2018 toimus Rumeenias, Campina linnas, noortevahetus nimega: “HELP – Healthy Environment, Less Pollution”

Noortevahetusele saatvaks organisatsiooniks on Avatud Ühiskond MTÜ. Noortevahetuse eesmärk on tuua kokku noored huvilised, et arutleda teemal kuidas muuta Euroopat energiasäästlikumaks ning hoida looduskeskkonda.

Rahvusvaheline noortevahetus on erinevatest Euroopa riikidest pärit noortegruppide omavaheline koostööprojekt, mis on välja töötatud ja ellu viidud noorte poolt ning kus tegeletakse noorte jaoks oluliste teemadega. Projekt võib kesta 5-21 päeva. Noortevahetus on hea võimalus õppida tundma teisi kultuure ja noori teistest riikidest ning tegeleda just nende teemadega, mis on noorte jaoks olulised. Noortevahetuses saavad osaleda noored vanuses 13–30 eluaastat, oluline pole noore perekonnaseis, haridustase, rahvus ega keeleoskus. Noortevahetuses osalemiseks on tähtsaim noore soov kogeda ja õppida midagi uut.

Koolitusele tulid kokku 35 osalejat Rumeeniast, Poolast, Bulgaariast, Slovakkiast ja Eestist. Osalejate seas oli nii noorsootöötajaid, vabatahtlikke, õpetajaid ja aktiviste. Koolituse eesmärk oli anda osalejatele võimalus vahetada kogemusi ning arutleda erinevatest olukordadest, mis on teistes riikides tekkinud vähemusgruppide rõhumise tõttu. Avatud Ühiskonna esindajatena osalesid Raul Toomi, Jasper Jürisson, Hendrik Rebane, Moonica Pedak, Elo-Nora Vilgats ja Eliis Mäetalu. Koolituse videot on võimalik vaadata siit.

Jasper Jürissoni kokkuvõte noortevahetusest

Mina olen Jasper Jürisson – elukohaks Tallinn, ning olen õpilane Tallinna Teeninduskoolis. Tegelen väga palju spordiga, kuid selle kõrvalt üritan ka kõiksugu muude asjadega veel enda arendamiseks tegeleda. Ma olen hea suhtleja ja avatud mõtlemisega inimene, kes saab keeruliste olukordadega hakkama ning pigem proovin leida lahendust kui probleemi.

Projekti vältel saime arendada enda oskusi kõiksugu valdkondades ka nendes mis olid täiesti võõrad. Peamiselt otsisime lahendit maailma kõige suuremale probleemile ülesaastatusele, ning uurisime ka hetkel toimivaid lahendeid. Põhieesmärgiks oli leida neid väikseid asju enda kui ka teiste elus, mida parandada, kuid lõime ka uusi ideid mida tulevikus ellu viia. Päevad olid kõik väga sisukad ja väga hästi korraldajate poolt organiseeritud. Meeskonnamängud, erinevad esitlused ning ajurünnakud olid kõige suurem osa, kuid saime teha ka tööd internetilehekülgedel ja iga riigi tutvustusõhtu, mis haris kultuurselt.

Mulje projektist oli väga hea ja inimesed olid väga meeldivad ja sõbralikud. Mälestused on väga soojad kõigist ja kõigest, ning paljudest said ka sõbrad. Teema osas sain kõvasti targemaks, kuid alustama peab endast ja nendest, kes on sinu ümber ja just seda ma teengi. Ning häid mõtteid oli palju mida annab elluviia tulevikus. Teiste kultuuride osas sain mõningaid uusi teadmisi, kuid midagi üllatavat ei olnud. Maailma pilt kindlasti muutus tõsisemaks selle teema suhtes just et kui hull seis meil sellega on ja et mida teha.

Inimesed olid kõik väga meeldivad. Ma olen küll ise selline inimene kes saab või üritan saada iga inimesega heale suhtlustasandile kuid meeleolu oli parimast parim. Ma olen küll juba enne projekti selle temaatikaga seotud olnud, kuid nüüd saan paremini aru kui suur tähtsus sellel tegelikult on. See arendab suhtlemise oskust võõrkeeles, aitab kohaneda võõras kohas ja inimesel oma mugavustsoonist välja tulla. Projekt viib inimese teadmised uuele tasandile projekti teemal lähtuvas probleemis.

Sooviks tänada korraldajaid kindlasti ka meie saatjaid “MTÜ Avatud ühiskond” ja kindlasti soovitan soojalt kõigil võimalusest haarata ja osaleda sääraste projektidel.

Raul Toomi noortevahetuse emotsioonid

Mu nimi on Raul Toomi. Ma olen 19 aastane ja õpin Tallinna Teeninduskoolis kokaks ja elan samuti Tallinnas. Ma armastan reisida, tutvuda uute kultuuride ja inimestega ning avastada maailma.

Projektil me arutasime töötubades sellist ühiskonna probleemi, milleks on looduse ja keskkonna reostamisest. Arutasime, mis seda põhjustab, mis on selle mõju ja kuidas me ise saaksime kaasa aidata selle probleemi eemaldamisel.Päev algas hommikusöögist tavaliselt kell 9 hommikul. Seejärel oli esimene töötuba, siis saime lühikese pausi enne järgmist töötuba. Kell 1 saime lõunasööki ja kell 3 jätkasime töötubadega. Tavaliselt kella 6 aegu oli uuesti vaba aeg ja kell 7 sai õhtusööki. Tavaliselt algas kell 9 kas mõne riigi kultuuriõhtu või oli filmiõhtu. Käisime ka 2 väljasõidul ja paar korda käisime selles samas linnas  ringi grupina. Projekt oli igati sisukas ja inimesed olid väga toredad. Sai nii lõbutsetud kui ka tööd tehtud.

Olen igati rahul ja õnnelik. Õppisin kui tõsine käsitletav probleem hetkel meie ühiskonnas on ja õppisin mida ma teha saan, et ennast parandada. Õppisin ka palju uut teiste kultuuride kohta.  Minu rahvuskaaslased ja teised osalejad muutsid reisi minu jaoks kindlasti lõbusamaks. Kõik olid äärmiselt toredad ja sõbralikud mu vastu. Keskkond oli suurepärane.  Tulevikus kavatsen kindlasti olla veel seotud selle temaatikaga. Soovitaksin osalemist kindlasti ka teistele noortele, sest nendelt projektidele saab seda sorti kogemust, mida niisama reisides ei saa, näiteks tutvuda äärmiselt huvitavate inimestega üle kogu Euroopa. Tahan tänada MTÜ Avatud Ühiskonda selle võimaluse eest ja samuti oma meeskonda, et nad mu reisi niivõrd paremaks muutsid.

Hendrik Rebane jagab mõtteid keskkonnateemalise noortevahetuse osas

Minu nimi on Hendrik Rebane, olen 22 aastat vana. Olen pärit Viljandist. Hetkel õpin, elan ja töötan Tallinnas. Mulle meeldib ennast arendada, täiendada ja igati aktiivne olla, et elu oleks elamist väärt. Minu paremad küljed on ehk minu arvates peale hakkamine ja suhtlemine.

Projektil õppisime esialgu multikultuurselt üksteist tundma, koostööd ja seejärel töötasime gruppidena erinevate arutlusteemade ja esitluste kallal keskkonnasäästlikuse teemal. Päevad olid sisukad. Hommikul alustasime rühma ergutavate harjutustega. Seejärel tegime projekti teemalist tööd, ajutormid olemasolevatest lahendustest, esitlused ja arutelud teemakohaselt. Külastasime ka kahte keskkooli kus jagasime endeid erinevatesse gruppidesse ja esitlesime ja kaasasime noorukeid teemasse. Väljasõidul käsime Bucharestis, ning kui meil olid kultuuri tutvustavad õhtud, siis Rumeenia grupp otsustas teha Rumeenia õhtule lisaks Rumeenia päeva väljasõiduga linna nimega Brasov, mis oli minujaoks erakordne nägemus mägedest ja linna ajaloost. Vabal ajal käisime Campina mägedes jalutamas ja vaadet nautimas. Õhtuti veetsime mõnusalt aega enamasti rühmana mängides ringis mänge, tantsides ja lihtsalt indiviididega tutvudes.

Mina võtan kõike paremat projektist. Sain tutvuda huvitavate inimestega, õppida nende kultuuri ja arusaamasid üleüldiselt, kui ka keskkonnaliselt. Küll vahel tundus et kõik ei ole samal lainel ja ei suju, arvestades et oleme tüdinud, väsinud, tavapärasest rutiinist eemal, aga projekti lõpuks see kadus ja olime kui üks tervik ja töötasime lõpuni.

Kõige paremini värskendus minu arusaam keskkonnaga seotud probleemidest. Sain teada erinevate riikide taaskasutusest ja kuidas sellega tegeletakse laialdasemalt. Minu silmaring laienes, muutusin avatuvamaks ja sain parema arusaama maailmas toimuvast. Meeleolu oli enamasti super. Inimesed olid mõtestatud ühtsele eesmärgile ja mõeldi kaasa. Kavatsen olla tähelepanelikum oma harjumustes, ja seejärel muuta enda tavasid paremaks. Öeldakse, et alustada tuleb iseendast, seega kindlasti sain väärtusliku õppetunni.Sellised projektid on arendavad, avardavad ja elamusrohked, seega soovitan erinevatel Erasmus+ programmi poolt pakutavates projektides teistelgi osaleda.

Mõttevahetus Elo-Nora Vilgats’iga.

Mina olen Elo-Nora Vilgats ja olen 17 aastat vana. Õpin Tallinna Teeninduskoolis teist aastat koka eriala. Kõige rohkem mulle meeldib lugeda raamatuid ja vaadata filme, olen sõbralik ja seltsiv.

Tutvusime teemaga, riikidega ja rahvastega. Arutlesime kuidas ära hoida reostust, kuidas komposteerida, milline oleks meie oma riik, mis oleks meie reeglid.

Hommikuti pärast hommikusööki oli esimene õpituba, pärast õpituba oli vabaaeg ja lõunasöök. Kella kolme paiku oli teine õpituba. Pärast peale lõunat õpituba oli vabaaeg ja õhtul oli riikide tutvustamise õhtu või siis filmiõhtu. Käisime Bucharestis, Rumeenia pealinnas. Nägime parlamendihoonet, vanalinna ja ühte kirikut. Käisime oma vabast ajast vanalinnas ka ühes Rumeenia restoranis. Käisime ka veel Brasovis, kus nägime musta kirikust, vanalinna.

Sain teada üsna palju mida ma enne ei teadnud, kuidas ma saaksin ara hoida reostust. Õppidin tundma teiste riikide rahvusi ja nende omapära. Kavatsen olla projekti temaatikaga ka tulevikus seotud, sest meie kätes on tulevik ja kui me maailma ei katse, laheb see hukka.

Monica Pedaki kokkuvõte noortevahetusest

Minu nimi on Moonika, elan eesti pealinnas, Tallinnas. Õpin pagard-kondiitriks Tallinna teeninduskoolis. Mulle väga meeldib tantsida, laulda, suhelda inimestega. Iseloomult olen tore ja abivalmis.

Noortevahetuse ajal leidsime palju aega suhelda teineteisega ja veetsime toredalt aega kõikide osalistega. Kella 8-10 oli hommikusöök. kell 10 pidime olema aktivitiruumis kus toimusid huvitavad seltskonna mängud, erinevad võistlused ja grupitööd. Noortevahetuse puhul meeldis mulle kõige rohkem külastada pealinna Bukaresti ja ka väiksemas linnas, Brasovis, mis asus mägedes ja kus avanes maaliline vaade. Külastasime ka kahte kohalikku kooli ning suhtlesime kohalike inimestega.

Minule jäid projektist ainult väga positiivsed emotsioonid. Mulle meeldis mängida mänge, erinevaid võistlused ja kogu aeg oli lõbus ja naljakas. Väga meeldis seltskond, sain tuttavaks paljude huvitavate inimestega. Minul isiklikult ei olnud kordagi igav, sest alati oli kellegagi suhelda ja mõtteid vahetada.

Tunnen, et sain targemaks ja kindlasti saan kasutada uusi teadmisi ka tulevikus. Õppisin paremini tundma mõnede riikide kultuure ja traditsioone mis olid küllaldki huvitavad ja mitmekülgsed. Kõik inimsed on sarnased ja saavad aru üksteisest isega ilma võõrkeelt kasutamata. Kõik osalejad olid väga meeldivad ning jätsid sellise mulje, et oleksime ammu tuttavad. Kõigiga oli tore aega veeta ja suhelda. Kõige rohkem meeldis suhelda slovakkidega ja bulgaarlastega. mõnel määral saime üksteisest isegi aru.

Kindlasti sooviksin osaleda sellises projektis veel ning kasutada saadud oskuseid tulevikus. Selle projekti ajal sain palju julgust ja enesekindlust juurde, arendasin enda inglise keele oskust ja sõnavara. Muidugi soovitaksin ka teistele osalemist, sest projekt oli mitmekülgne ja eripärane – kui keegi sõidaks sinna, jääksid nad kindlasti projektiga rahule.

Suur tänu sellise laheda ja vajaliku elamuse eest. Ma ei unusta seda kogemust mitte kunagi.